IT-hjælp

Har du brug for hjælp til vores IT-løsninger?

Oversigt over skolens IT-løsningerFliser

Vejledning til at søge IT-hjælp

Hvis du har brug for hjælp med vores IT-løsninger, er du altid velkommen på vores IT-kontor på 1. sal ved midtertrappen, eller til at skrive til os på no@hfc.dk. Der en række ting du evt. kan gøre for at hjælpe os med at hjælpe dig:

  1. Hvem er du? Oplys dit kursistnummer og/eller fulde navn og fødselsdag.
  2. Hvilke informationer har du? Oplys om du har mailen ”Dine login på Efterslægten”, og om du har piftet din adgangskode som beskrevet i mailen, samt om du er opmærksom på, at der går 10 minutter fra du pifter til den nye kode virker alle steder.
  3. Hvad kan du logge på? Oplys om du kan logge på hver af siderne
    • mit.hfc.dk (Unilogin-brugernavn + “piftet” adgangskode)
    • sharepoint.hfc.dk (Unilogin-brugernavn @hfc.dk + “piftet” adgangskode)
    • mit.uni-login.dk (Unilogin-brugernavn + Unilogin-adgangskode, som du selv kan vælge vha. dit NemID)
  4. Hvor er problemet? Oplys hvilket hold og hvilken ressource/​klassenotesbog/​side/​underside/​e-bog/​modul/… dit problem omhandler.
  5. Hvad gør du? Hvis det fx drejer sig om en e-bog eller et link, vil vi gerne se præcis de instruktioner din lærer har givet dig. Hvis det er et problem i en klassenotesbog, bruger du så OneNote-appen, OneNote 2016, eller OneNote Online i din browser?
  6. Screenshots? Send os screenshots der viser problemet. I Windows kan du fx gemme et screenshot i klippebordet med tasten PrintScreen, Fn+PrtScr, eller lignende; på Mac kan du gemme et screenshot på skrivebordet med Cmd+Shift+3. Det er en god idé at sende to screenshots:
    • ét af situationen lige inden du gør det der ikke virker (helst hele skærmen),
    • ét af situationen lige efter.
  7. Office-pakke? Oplys om du har installeret Microsoft Office-pakken fra vores side, eller om du havde den på forhånd, og oplys om du er logget ind i Word (og dermed Office-pakken) med din Efterslægten-Office365-konto (brugernavn med @hfc.dk), eller om du er logget ind med en anden Microsoft-konto (brugernavn fx din private mail-adresse eller noget fra en anden skole).
  8. Computer? Oplys om du bruger Mac, Windows 10, eller ældre Windows. Oplys evt. også, hvilken browser du bruger (fx Chrome, Edge, Firefox, Opera, Safari – eller evt. Internet Explorer, men den fraråder vi til det meste).
  9. Grundet Corona-situationen er det fysiske IT-kontor på Efterslægten indtil videre lukket. Men bliver det for kompliceret at hjælpe pr. e-mail, kan vi se på det via fjernsupport, hvor vi kan se din skærm mens vi snakker i telefon: Klik på første flise herunder, som midlertidigt installerer TeamViewer på din computer, og ring op til IT-leder Niels Østergård på 3396 4010, inden for normal arbejdstid. (Hvis du er på Teams, kan vi evt. benytte dette i stedet for TeamViewer.) Via TeamViewer (men ikke via Teams) kan vi også installere licens til TI-Nspire på din computer.

            Fjernsupport Teams